سفارش تبلیغ
صبا ویژن

86/5/24
2:25 عصر

برخی توصیه ها پیرامون آمادگی برای آزمون کارشناسی ارشد

بسیاری از مطالب زیر را خود شما می­دانید. در اینجا تنها تلاش شده است که مجموعه توصیه ها در یکجا جمع شده و تنها جنبه یادآوری دارند. شاید بسیاری از شما دوستان بتوانند در مورد هر بند از مطالب زیر مقاله­ای نیز بنویسند. 

به دلیل تفاوت در شرایط روحی، قابلیتهای ذاتی، نوع عادات مطالعه، مشغولیتهای کاری و خانوادگی و بسیاری مسائل دیگر، اینکه بتوان برای همه داوطلبان نسخه یکسان پیچید ممکن نیست. شما که از نقاط قوت و ضعف خود آگاه هستید، باید با عمیق شدن در تجربه سایر افراد، راه موفقیت را خود بیابید.

    برخی توصیه ها ! 

Ü   اول خطاب به دوستانی که قبولی در کارشناسی ارشد رشته مدیریت را هدفی سهل و آسان می­دانند و صرفا" با هدف قبولی و نه علاقه بجای رشته تخصصی خود رشته مدیریت را هدف قرار داده­اند:

 گرایشهای رشته مدیریت به لحاظ تعداد زیاد شرکت کننده و پذیرش محدود از دشوارترین رشته­ها برای قبولی به شمار می­رود. اگر شما قبولی در آزمون رشته مدیریت را حفظ کردن چند کتاب مدیریتی و یا روبرو بودن با رقبای عقب مانده می­دانید، سخت اشتباه می­کنید؛  قبول ندارید امتحان کنید! 

Ü   یک مدیر خوب هیچگاه کار امروز را به فردا موکول نمی­کند. اکنون که تصمیم خود را گرفته اید کار را به تاخیر نیاندازید. اگر شما جزو افرادی هستید که گرفتن رژیم غذایی را به روز اول هفته، روز اول ماه یا سال موکول می­کنند مراقب باشید! 

Ü   قبولی در آزمون همه چیز نیست! برنامه های جایگزین برای آینده خود در نظر بگیرید تا درصورت عدم قبولی همه چیز را از دست رفته نبینید. حداقل دست آورد شما از این موضوع آرامش در جلسه آزمون است. 

Ü   از مطالعه خود لذت ببرید. اگر قرار باشد درس خواندن برای شما جایگزینی مناسب برای شکنجه­ روحی باشد، بهتر است در تصمیم خود برای ادامه تحصیل تجدید نظر کنید. 

Ü      برای موفقیت پشتکار اصل ضروری است، به ضریب هوشی خود بسنده نکنید، اصلا" کافی نیست. 

Ü   از دوران دبستان به ما آموخته اند که "اگر می­خواهی نتیجه خوب بگیری، برای نمره بیست تلاش کن". آزمون از نوع کارشناسی ارشد هم از این قاعده مستثناء نیست، باید رتبه­های نخست را هدف قرار دهید. 

Ü   آیا شما جزو افرادی هستید که تا یک فصل کتاب را همانند یک استاد ندانند به فصل دیگر نمی­روند. خیلی مراقب باشید؛ حجم مطلب زیاد و زمان محدود است. آیا تا به حال فکر کرده­اید که اگر قرار باشد نقاش ساختمانی فقط اولین اتاق را بسیار خوب رنگ آمیزی کند به سختی از آن اتاق خارج خواهد شد. 

Ü   آنچه که نباید مطالعه شود را شناسایی کنید. مراقب باشید حجم زیاد اطلاعات در رشته مدیریت برای شما مشکل آفرین نشود. منابع سالهای اخیر و درجه اهمیت هر یک را بیابید.  

Ü   مهمترین بخش هر منبع درسی را شناسایی کنید. چطور؟ ابتدا مروری سربع بر مطالب داشته و سپس با مرور تستهای سالهای اخیر، با شکل و تفکر طراح سووالات آشنا شوید. همینطور مسیر برای مطالعه موثرتر را خواهید یافت(از اینکه در جلسه آزمون انقلابی در تفکر و نوع دیدگاه طراح سووال مشاهده کنید، خیلی تعجب نکنید و آمادگی پذیرش آن را داشته باشید). 

Ü   حتما" وقتی را برای دوره کردن مطالب در نظر بگیرید. بسیاری از دروس اگر برای مدت کوتاهی مرور نشوند، به هنگام برخورد با آنها ممکن است تصور کنید که آن مطلب را برای بار اول می­بینید. 

Ü   با توجه به تعداد زیاد دروس رشته مدیریت، داشتن خلاصه مطالب که حاصل جمعبندی شما از مطلب است در هرشکل ممکن (نوشته یا صوت) بسیار مفید است. این مستندات در روزهای آخر به داد شما می­رسند. به­خاطر داشته باشید که خلاصه نویسی زمان بر است، پس با مدیریت زمان به سراغ آن بروید. 

Ü   آزمونهای آزمایشی را برای محک زدن مستمر خود انتخاب کنید. از بین انبوه این دسته آزمونها با استفاده از شاخصهای مانند تعداد شرکت کنندگان و رقبا در آزمون ، میزان استاندارد بودن سووالات، صحت و سرعت دستیابی به نتایج آزمون، انتخاب خود را انجام دهید. اگر شرکت در این آزمونها برای شما از لحاظ علمی هیچ مزیتی نداشته باشد؛ حداقل آن است که شما به شرکت در یک جلسه آزمون چند ساعته عادت می­کنید. بسیاری از داوطلبان با سطح علمی بالا به علت خستگی در اواخر جلسه آزمون از دور خارج می­شوند. 

Ü   هزینه فرصت شرکت در آزمون برای بسیاری از داوطلبان بسیار قابل توجه است. ترک شغل، مرخصی کاری، اختصاص وقت کمتر به خانواده از هزینه های شرکت در این آزمون است. اگر شما از جمله داوطلبانی هستید که شغل شما درس خواندن است، از این فرصت به­دست آمده استفاده ببرید ممکن است دیگر چنین موقعیتی به دست نیاید. 

Ü      با تمرین تست زدن، زمان تقریبی مورد نیاز هر درس را تجربه کنید و در جلسه آزمون برنامه­ریزی شده وارد شوید. 

Ü   تجربه نشان داده است که اکثر قبول شدگان در یک یا دو درس نسبت به بقیه دروس قویتر بوده اند. این توانایی در جلسه آزمون به شما آرامش و قوت قلب می­دهد. اگر سووالات درس محبوب شما سخت است نگران نشوید، شما باز هم بهتر از بقیه هستید. 

Ü      سعی کنید در همه دروس توانایی پاسخ به سووالات را داشته باشید. نمره صفر در یک درس می­تواند شما را از دور خارج کند. 

Ü      برای دروسی که خیلی ضعیف هستید یا تجربه آموزشی ندارید، برنامه ریزی خاص کنید. 

Ü      در جلسه آزمون در هنگام پاسخ به سووالات وسواس به خرج ندهید. قرار نیست که نمرات شما در درسها بالای 80 درصد باشد. 

Ü      در جلسه آزمون راه حلهای تمرین نشده را امتحان نکنید.  

Ü      برای فهم بهتر مفاهیم مدیریتی، بازاریابی و ..... در زندگی روزمره خود برای آنها کاربرد پیدا کنید. 

Ü      اول دروس سخت را شروع کنم یا آسان ؟ به نظر من اول باید قورباغه را قورت داد! 

Ü   انرژی خود را تا لحظات آخر و هنگام آزمون حفظ کنید. رسیدن پیش از موقع به حداکثر آمادگی می­تواند در ادامه مستهلک کننده باشد.

    --------------------------------------------------------------------------------------------------

 

بزودی به شرح تفصیلی منابع آزمون کارشناسی ارشد می پردازم.